spining - rezervace
Nacházíte se: FITPEOPLE >

Akce

03. 07. 2014 - Regenerace organismu

Spánek - regenerace organismu


Spánek - vše o něm

Vždy když píši nějaký článek, tak dostanu inspiraci u mých klientů, nebo u sebe samotného. Jelikož jsem svého času trpěl neustálým buzením se, sepsal jsem tento text, který třeba některým nespavcům pomůže.

Spánek obecně: bez-nazvu.png

Spánek je útlumově-relaxační fáze organismu, při níž dochází ke změně činnosti mozku doprovázené ztrátou vědomí a podstatně sníženou citlivostí na vnější podněty, dále mimo jiné dochází k uvolnění svalstva, po většinu doby jeho trvání je snížena tělesná teplota, dýchání se zpomaluje a krevní tlak se snižuje. Během spánku se lidem zdají sny a to, jak se zjistilo cíleným buzením při výzkumu, i tehdy když si po probuzení žádný sen nevybavují.

Fáze spánku:

Během spánku se vystřídá několik fází a to 4 fáze hlubokého spánku a 4 fáze spánkové bdělosti. Nejdůležitější by pro Vás měla být fáze hlubokého spánku, při které probíhají regenerační procesy a dochází k vyplavování růstového hormonu. Střídání fází REM a NREM je individuální a hlavně se později mění i s věkem.

REM (rychlé oční pohyby) bdělost

NREM (opak REM) hluboký spánek

Jak dlouho spát?

Podle vědců je ideální doba 7-9 hodin spánku denně. Samozřejmě berte na zřetel, že každé tělo je jiné a někdo není schopný fungovat ani po 8 hodinách spánku a někdo je zase naopak po 6 hodinách jako "rybička". Dlouhodobě málo spánku se negativně podepisuje na Vašem psychickém a i fyzickém stavu a věřte mi, že různé stimulanty a energizéry nepomůžou. Pokud chcete maximum od Vašeho těla, musíte mu dopřát i dostatek regenerace. Pokud si najdete přes den chvilku volného času, nebojte se a lehněte si na 20-30 minut i to tělu prospěje.

Kvalita spánku: imagescayx6zxg.jpg

To že spíte 8 hodin ještě neznamená 100% odpočatost, regeneraci atd. Velmi významným faktorem je kvalita zmiňovaných 8 hodin. Jestliže budete mít v ložnici rušivé elementy (tv, světýlka), nebo sníte nějaký stimulant či "těžké" jídlo narušujete fázi spánku a to je špatně. Nejdůležitější body pro kvalitní spánek:

  • prostředí ( odstraňte všechny rušivé elementy TV, světýlka), vyvětrejte si a udržujte teplotu kolem 18 stupňů
  • pravidelnost (když to jde, choďte spát cca ve stejnou dobu)
  • postel (kupte si kvalitní postel a matraci - nebojte se investovat 1/3 života prospíte)
  • strava ( před spaním nejezte extrémně tučná a těžká jídla, nekuřte, nepijte kávu a nepoužívejte stimulanty)
  • melatonin (tento doplňek stravy jsem občas používal pro zlepšení kvality spánku)
autor: Lukáš Topinka- osobní trenér

...návrat zpět

Extrifit
edited by n.e.s.p.i. tisk stránky | mapa stránek