spining - rezervace
Nacházíte se: FITPEOPLE >

Akce

31. 08. 2014 - Kolik dětí v dnešní době sportuje?

Vadné držení těla našich dětí

Některé statistiky uvádějí, že špatné držení těla má až 70 procent školáků a mládeže. Alarmující však je, že vadné držení těla v současné době nacházíme již u dětí v předškolním věku. Jeho nejčastějšími projevy bývají ochablé a vyklenuté bříško, kulatá záda a vystouplé lopatky.

K výraznému zhoršení držení těla dochází po zahájení školní docházky. Několikahodinové sezení v lavici pokračuje vysedáváním ve školní družině ( u počítačů nebo si děti malují, hrají si se stavebnicí, apod. ), poté následuje přesun s rodiči autem či autobusem domů, kde usedají k domácím úkolům a po splnění si přípravy do školy zpravidla naše děti usedají k počítači či k televizi ( je tolik „ úžasných seriálů… ). Vadné držení těla, pokud není kompenzováno, pokud tomuto nepředcházíme, přispívá v dospělosti k degenerativním onemocněním páteře, často provázenými bolestni. Bohužel se tyto bolesti stále častěji vyskytují i v dětském věku. Existuje několik jednoduchých cviků. které jsou zaměřeny na relaxaci, prevenci a aktivaci svalů důležitých pro správné držení těla. Důležité je cvičit pravidelně a dlouhodobě. Takové cvičení našim dětem zabere několik málo minut ( cca 25 minut ), důležité je správné dýchání a technika prováděného cviku. V neposlední řade doporučuji dětem zakoupit pružný gymnastický míč ( balanční míč ). Je vynikající pomůckou v prevenci vadného držení těla. Při sezení na míči se aktivují svaly trupu a zejména svaly odpovědné za stabilizaci páteře.

Kolik dětí v dnešní době sportuje? Uvědomme si, že jsme pro naše děti vzorem, dělají to,co každodenně vidí a to předně u nás, rodičů… Ano, chápu, jsme všichni zaměstnaní, celý den máme naplánovaný doslova do poslední minuty. Přesto bychom si měly na naše děti najít čas a ukázat jim, že počítač a televize nejsou v našem a jejich životě to jediné!... Kolo, plavání,ale i jen vycházka nebo sobotní odpoledne strávené v lese je přece super!!!

Na druhou stranu pozor na jednostranné zatěžování a přetěžování našich „ malých „ sportovců, ať se jedná o plavce, hokejisty, fotbalisty a další sporty. Uvedla jsem tyto sporty, protože s dětmi, které se jim věnují, a to velmi dlouhodobě a dokonce vrcholově, mám své zkušenosti. Některé z nich mají zkrácené zadní svaly stehna, svaly lýtek, problémy s třísly . Běžně se u sportovců setkávám s ochablými břišními svaly , prsní svalstvo je zkrácené a tím pádem je oslabené svalstvo mezi lopatkami….

Trochu odborného textu: Představme si dvě matrjošky, jednu ukrytou ve druhé: Zvenku vidíme jen jednu – podobně i na člověku jsou vidět pouze vnější svaly, tyto se běžně posilují a procvičují, lze je pěkně vytvarovat. Jejich úlohou je pohyb trupu a končetin. Uvnitř však sedí druhá matrjoška – jedná se o hluboké svaly (anglický název= core ). Jsou hlouběji uložené, těsněji podél páteře, v břiše a podbřišku. Mají za úkol páteř stabilizovat. Tyto hluboké svaly se cvičí daleko obtížněji a jsou při bolestech v zádech pravidelně oslabené.

Podívejme se na naše dítě…. Co vidíme ? ….hlavu příliš předsunutou dopředu, dítě se dívá před sebe do země, ramena ohnutá dopředu, vystouplý zadeček ( jako vosa ), vypoulené bříško vpřed… Je nejvyšší čas začít se zdravotním cvičením. Není to v žádném případě ostuda, je to nutnost! Dítě brzy pochopí, že mu takové cvičení pomáhá, že jej „ nebolí záda“ a dokonce se na cvíčo těší…

Doporučený cvik:

Procvičení svalstva okolo lopatky

Položíme se na břicho, hlava opřená o čelo, paže v upažení, dlaně na zemi, nohy natažené. Provedeme hluboký nádech a při výdechu stáhneme břišní a hýžďové svaly. Nyní zvedáme paže nad podložku ( cca 5 cm ) a dlaně přetáčíme dopředu, hlava zůstává opřená čelem o podložku. Vrátíme se zpět do výchozí polohy.

Pozor na chyby: nedostatečně upažení a protažení paží, záklon hlavy, nadzvedávání nohou.

...návrat zpět

Extrifit
edited by n.e.s.p.i. tisk stránky | mapa stránek